Facebook langer ud efter falske nyheder på nettet

Facebook langer ud efter falske nyheder på nettet
Det vrimler med falske nyheder på nettet. Nu har Facebook fået nok.

Vil tilbyde andre perspektiver

Under den amerikanske valgkamp i 2016 blev Facebook anklaget for at tillade, at falske nyheder spredte sig på det sociale medie. Det skal nu være slut. Facebook vil begynde at udbrede en funktion, som skal genvinde tilliden til brugerne. Værktøjet vil omringe tvivlsomme nyheder, med andre relaterede nyheder fra andre medier, som giver et andet perspektiv. Hvis du læser en nyhed, som Facebook vurderer kunne være falsk, vil du altså blive præsenteret med muligheden for at få en anden side af sagen. På den måde vil Facebook hjælpe brugerne til at kunne vide, hvor sandheden ligger.

Allerede i foråret begyndte det sociale medie at teste funktionen, som præsenterer brugerne for relaterede artikler, som ofte tilbyder dækning af emnet fra etablerede og legitime nyhedsmedier.

Facebook har opdateret teknologien bag det enorme sociale netværk, så falske nyheder automatisk vil blive opfanget. Der er altså tale om, at Facebook forsøger at bekæmpe falske nyheder med et mere finmasket net, som skal opsnappe usande informationer. Disse informationer vil så blive sendt til tredjeparts faktatjekkere, ifølge Sara Su, som er News Feed-produktchef hos Facebook.

Facebook rækker hånden frem mod de store medier

Facebook har været under kritik efter det amerikanske valg sidste år for at lade falske nyheder sprede sig. Kritikken gik direkte på direktøren for det hele, Mark Zuckerberg, for ikke at forstå hans virksomheds som et de facto nyhedsmedie, som udbyder nyheder og information til sine læsere.

I starten af 2017 hev Facebook Campbell Brown ind til at lede virksomhedens samarbejder med nyhedsmedier. Campbell Brown har tidligere været ansat i amerikanske tv-giganter som CNN og NBC. Idéen bag at hente Brown ind var at bygge en solid bro til de mere traditionelle nyhedsorganisationer. På denne måde kan andre medier hjælpe Facebook med, hvordan de bedst muligt overholder journalistiske principper, når det kommer til, hvilket indhold brugere af det sociale netværk, bliver præsenteret for.

Falske nyheder kan koste Facebook dyrt

Falske nyheder kan desuden potentielt blive et hul i pengetanken for Facebook.

“Annonceplaceringer ved siden af ​​falske nyheder bliver i stigende grad anerkendt som et problem for både reklamer og andre udgivelser,” bemærker Rick Edmonds, som er medieanalytiker hos Poynter. Poynter er en amerikansk journalistskole.

Der er altså ikke kun tale om en fare for, at brugere af Facebook farer vild i mængden af falske nyheder, og mister overblikket over, hvad der er op og ned i vigtige emner. Der er også tale om, at hvis Facebook bliver et sted, hvor uægte nyheder flyder, vil virksomheder i mindre grad, benytte sig af deres reklameposter, som er en solid indtægtskilde for Facebook.

Facebook overvejer brugerbetaling

”Jeg tror og håber bestemt, at der er et voksende ønske om kvalitet, som vil belønne udbyderne af seriøs journalistik som The New York Times, The Atlantic og Vox,” siger Rick Edmonds til mediet TechNewsWorld.

Facebooks forhold til traditionelle medier er et kompliceret forhold. Mange legitime nyhedswebsites har nemlig fundet deres artikler og videoer gratis på Facebook, uden mulighed for at genvinde indtægter og uden mulighed for at spore, om det rent faktisk er deres betalende abonnenter, som læser nyhederne.

Som følge heraf annoncerede Facebook i sidste måned planer om at teste et betalingssystem, der vil opkræve brugerne et gebyr for at se indhold fra bestemte kilder, efter 10 gratis artikler om måneden. Om dette ender med at blive indført er endnu usikkert, og sandsynligvis vil det først blive testet i andre lande, inden det når til Danmark.